Tuesday, February 19, 2013

cikgu atau tukang sapu.....

sebelum ni pon dah pernah mengajar 3 buah sekolah yang berbeza dengan pelbagai ragam pentadbir dan pihak pengurusan... ada satu skolah ni dulu smksi kemaman... dibawah pimpinan PK Kanan Pn Maryam.. ingat lagi aku masa tu.. apa yang sangat dia tekankan adalah etika pemakaian guru serta MMI = memaksimakan masa kita mengajar(instruksional).. yg lain2 tu biasalah... jgnlah cikgu cikgi duk sibuk mari skolah nk meniaga mcm2... dah lari dari kita punya kerja hakiki.. alhamdulillah aku x termasuk lagi golongan macam tu.. InsyaAllah.. sbb meniaga mmg aku tak retiiiii....

Apa yang aku nak kongsi sebenarnya.... inilah.. etika pemakain cikgu sekarang... bagi aku , pandangan seseorang individu adalah dari luaran dulu... mmg la dont judge the book by its cover kata mat saleh... tp, nk kenal sesuatu tu mesti kena tgk cover dulu kan... contoh kalo kamu nk beli durian.. mesti la nk tgk comel ke tidakkulit buah tu kan... baru ble tgk isinya... pertama kali melangkah kt skolah smkap besalah.. mata ni melilau la tgk sekeliling.. cikgu2... sengih2...kannnn... masuk minggu kedua .. ok.... masuk minggu ketiga time mesyuarat guru..  aku pon terpandanglah sorang cikgu ni yg memang agak berumur.. cikgu lelaki... aku mmg dah mark lama dah sebenarnya sbb aku konpius sebenarnya.... dia ni cikgu rupanya.. KP Votek lagi tuuuu.. aku igtkan tukang sapu... sorry to say.. bukan niat aku nk merendahkan sesiapa dan menghina pekerjaan soerng tukang sapu atau tukang kebun.. tp dan impression aku gitu.. nk buat camne kan.. dgn pakaian x brapa nk kemas, muka moyok.. x pki tie.. mati2 aku igt kerani pejabat ke apa kannnnn... alih2 cikgu rupanya.. itulah citernya.. isi penting aku nk smpikan sbenarnya.. jaga etika pemakain kita sebagai guru adalah penting supaya bdk pon ada respek kat kita.. jgnla jd MOYOK.... nnti bdk MENGANTOK...

Sama la dgn cikgu perempuan... aish.. ada gak yg dtg skolah pki selipar weih.... kesian aku tgk...agak2 la..





No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget